Korobushka records release parties: Oswaldovi | Šimanský Niesner | Nichi Mlebom

PáTEK 10.11.2023

ZAČÁTEK 20:00

„Zápasnická porce křtění v prostorách kulturního centra Provoz.“

OSWALDOVI – křest desky „Across the Borders We Build“

Od poslední desky Oswaldových – desetipalce Songs About Persecution (2017) – uteklo šest let, do kterých se vešlo období intenzivního koncertování po celé Evropě nebo turné po Mexiku. Hudební mix kapely do sebe už na předchozím albu, ale i na debutu Bright Lights Showed Them Up (2015), absorboval vlivy psychedelického rocku, tuarežského blues, spaghetti westernových soundtracků, jihoevropského folku i dronového minimalismu. V sedmi skladbách nového alba Across the Borders We Build do něj přibývají častější zneklidňující hlukové pasáže, konají se tu (nejslyšitelněji v písni Earthica) i občasné výlety do tvrdších hudebních žánrů. Naopak v nejpřístupnější skladbě One Way Out kytara kolem minimalistické rytmické kostry „vyšívá“ jemné, melodické vyhrávky, ve kterých jako by byla slyšet ozvěna Beatles někde v období mezi Rubber Soul a The White Album.
Andrea Rottin mimo sólové písničkářské tvorby, na jejíchž základech Oswaldovi vznikli, prošel mnoha různorodými hudebními projekty. Jako bubeník působil v brněnském noise-rockovém duu Dracula Farmers nebo country-bluesových Atlantic Cable. S triem Neuvěřitelno skládá hudbu i živě doprovází řadu němých filmů (mj. Erotikon, Milenky starého kriminálníka nebo Příchozí z temnot). A nejčerstvěji je také členem stylově neuchopitelné kapely Orient. Hudební životopis Kateřiny Malé je podobně košatý: za bubny seděla v novopacké kapele Kaljeka, později hrála s Toddem Nesbittem v projektu Unkilled Worker Machine a v současnosti, stejně jako Adam Šťasta (jinak také již zmínění noise-rockoví Or nebo doom-akustický Dimitar), působí v alternativní folkové kapele Tábor. (Petr Kalaš)
 
  
 

 

ŠIMANSKÝ NIESNER – křest desky „Jako doma“

Na dnešním Přerově se výrazně podepsala necitlivá asanace, která probíhala od šedesátých let. Staré čtvrti byly strženy a vedle historických hradeb vyrostla nová hradba odporných šedých paneláků zbrkle řešících nedostupnost bydlení pro nové obyvatele, jejichž počet se během dekády zdvojnásobil. Komíny chemiček a strojírenských továren byly vztyčeny v průmyslové zóně jako nové dominanty města a dnes blokují výhled na okolní kopce. Během procesu městské renovace byly zničeny desítky cenných historických budov a ulice a náměstí se proměnily v matoucí bludiště. Duch města byl nenávratně ztracen.
Kytaristé Tomáš Niesner a Jakub Šimanský se narodili na konci osmdesátých let a vyrostli v tomto „městě bez paměti“. Jejich nové album Jako doma je pokusem, jak se vyrovnat se vzpomínkami na dětství prostřednictvím improvizací na akustické kytary. Aniž by potřebovali použít texty, jejich hudba na Jako doma kreslí obrázek Přerova, který je stejnou měrou meditativní i hravý, nostalgický i ponurý, a někdy dokonce ve svém přístupu až absurdní. Stejně jako bylo jejich dětství v Přerově.
„V češtině je fráze, kterou říkáme někomu, kdo vás přijde navštívit: ‚Chovej se jako doma.‘ Ale ve skutečnosti to není tvůj domov, je to vždycky jen „jako“ domov. Takhle přesně jsme se cítili v našem městě. Měl to být náš domov, ale nikdy jím nebyl,“ vysvětluje Jakub Šimanský jméno nové desky. (Karel Veselý)
 
   
 

 

NICHI MLEBOM – křest EP „Bear Tape vol. 2“

Nichi Mlebom je talentovaný songwriter a producent. Pochází z rakouského Grazu a jeho lo-fi bedroom pop je o pochybnostech o sobě samém, depresích nebo třeba ovcích, s nimiž vyrůstal na farmě. Rakouského multiinstrumentalistu, songwritera a producenta Juliana Werla, vystupujícího pod pseudonymem Nichi Mlebom, můžeme znát např. z kapel Land of Ooo či BAITS. Od domácích pokusů o nahrávání a skládání se postupně přesunul k nejrůznějším kooperacím s dalšími producenty (např. s producentským duem alllone z Grazu) až začal hudbu vydávat nezávisle sám. Od roku 2019 žije v Brně, kde se rychle stal také součástí místní alternativní scény – kromě produkování a nahrávání jiných kapel (sinks, Fotbal aj.) také vystoupil v rámci Konektiv Night Vol. III společně s rapperem Mikulášem Hamerlou (Laokoon). (Tereza Odehnalová)
 
   
 

_____________________

Kulturní centrum Provoz podpořila Nadace OSF v rámci programu Active Citizens Fund, jehož cílem je podpora občanské společnosti a posílení kapacit neziskových organizací. Program je financován z Fondů EHP a Norska.